Tuesday, January 25, 2011

Hargailah Isteri

Salam.....hari nie semua kerja berjalan dengan lancar....arisya pon sangat baik, tido jerk....pejam celik pejam celik arisya dah pon 4bln lbh....telatahnye buatkan aku terhibur....mohammad tak de, seminggu ikut atok dan nenek g KL....wahhh...bejalan saje dia...tak pe lah, nak tunggu ayahnye susah skit, ayahnye keje tak tentu masa...so biarlah mohammad ikut atok ngan nenek.

Aku ingin berkongsi ceritalah....bukan ape, aku tengok zaman sekarang nie suami2 cam dah kurang ambil berat tentang hati isteri, menyerahkan segala tanggungjawab kepada isteri, pada mereka tanggungjawab suami adalah mencari nafkah semata.....betul ke begitu????para2 suami, harap ambil beratlah tentang perasaan isteri anda.... jangan kita syok sendiri....kita berkahwin adalah untuk membahagiakan seisi rumah, suami bekerja pulak untuk kuarga, tetapi kenape abaikan perasaan isteri dan anak2.

Kita tengok sahajalah dikedai2...para suami dok sebok menyembang, berbual kosong dengan kawan2, sedangkan isteri dan anak2 terkontang kanteng kat umah, tolonglah peka terhadap hati isteri dan anak2 yang inginkan perhatian dari anda, suami merangkap ayah kepada anak2....kurangkan lah waktu dengan kawan2, tumpukan perhatian kepada kuarga tue yang paling afdal, mase akad nikah pon tak de sebut nama kawan2 kan???duit belanja kawin pon tak share ngan kawan2 kan???perjanjian adalah antara suami isteri, so mengapa perlu tumpukan perhatian lebih kepada kawan2???

Mungkin waktu kita senang kawan2 lah yang membantu kita gelak ketawa, tapi waktu kita susah insyaallah dorg tak amik tau pon, anak bini sakit demam, ade dorang tau, silap2 si suami sendiri pon tak tau...dok sebok   dengan kawan2 jerk...kawan ketika senang mmg bnyk, tapi kawan ketika susah, 1dlm seribu...takkan ade, payah sangat2 nak jumpa, bila suami susah, isteri gak yang jadi tempat anda mengadu, kenape waktu senang tak bersama isteri untuk berkongsi kegembiraan, isteri dan anak2 anda tinggalkan dirumah, sedangkan anda bergembira berkongsi cerita dengan kawan2 anda!!

Bukan tidak boleh kuar dengan kawan2 sekali sekala....boleh, kita pon dituntut untuk menyambung tali silraturrahim, tapi bagaimana silraturrahim kita dengan kuarga kita????adakah telah erat tali tersebut??? fikirkanlah, kuarga tue lebih penting...kerana merekalah yang akan berada disisi kita dalam ape keadaan sekalipon, jangan memandang remeh tentang ini, kerana isteri punye perasaan, jika anda tidak menjaganye kini, tak mustahil hati isteri boleh tawar, suami hanya memikirkan kekurangan isteri, itu salah, ini salah, tup2 cari lain, tapi penah terfikir ke bertapa isteri cukup sabar melayani kerenah suami dan anak2??? isteri makan hati berulam jantung dek perangai suami yang sebegini....ingat isteri adalah anugerah yang perlu dijaga, bukan dipersenda......

Fikirkan dan renungkan.....rawatlah luka itu sebelum ia parah....

2 comments:

Murni said...

betoi tuh eida geramm..muni kdg2 tuh..
kita pn nk jgk difahami..

EiDa Ja'a said...

ye muni....kdng kita isteri nie tak nak kecikkan hati suami, tapi bl kita tak bsuara makin mereka pjk kpla, jenis eida lain, bila eida tegur tue mksdnye eida sgt2 syg, tk nk suami terssr jauh, tp bl eida dh strt snyp, mls nk tgr2, tue mknnye eida mnympah sgt2, dan lu pk lah sndiri....mn xnye time kt tgr tak nk cuba fhmi kan...

nuffnang